prawnik-porady-prawne--online-naffy

Nowa technologia nadzieją dla przepracowanych prawników – czas zmian?

5
(104)

Coraz większy procent polskich prawników jest narażonych na przepracowanie i wypalenie zawodowe. Restrykcyjne zasady Kodeksów Etyki mogą znacznie utrudniać pozyskiwane nowych klientów, a co za tym idzie utrzymanie kancelarii prawnych. Czy branża prawnicza dostosuje się do dynamicznie zmieniającego się rynku pracy i rosnących oczekiwań klientów?

Przyszłość polskiego rynku usług prawnych

Wszyscy jesteśmy świadkami rewolucji branży prawnej, która w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej już trwa i przekonuje się do niej coraz większa liczba młodych prawników. Zmiany dotyczą sposobu świadczenia usług, szybkości realizowania zleceń, oczekiwań klientów oraz konkurencyjności specjalistów. Polski Związek Pracodawców Prawniczych podjął się przeanalizowania zachodzących zjawisk w obszarze transformacji rynku.

Prezes Zarządu PZPP dr Witold Daniłowicz zdaje sobie sprawę, że współczesna gospodarka oraz życie społeczne jest nierozłącznie związane z technologiami informatycznymi. Przeprowadzona przez PZPP analiza wskazuje, że dotyczy to również usług doradztwa prawniczego.

Dla firm prawniczych to jeden z najbardziej wymagających okresów pod względem inwestycji i transformacji innowacyjnej od dziesięcioleci. Należy natomiast podkreślić, że prawnicy, którzy nie dostrzegą lub zignorują trwającą rewolucję technologiczną, za kilka lat nie będą w stanie świadczyć usług na poziomie wymaganym przez rynek”. – czytamy w analizie przeprowadzonej przez PZPP.

Wygląda na to, że to dopiero początek kształtowania się nowych standardów i technologicznych regulacji w ramach świadczenia usług prawniczych w Polsce.

Młodzi prawnicy nie chcą pracować dla kancelarii?

Problem nie dotyczy wyłącznie młodego pokolenia prawników. Zjawisko jest dostrzegalne również w grupie specjalistów z długoletnim doświadczeniem. Jednak zachodzi w niej znacznie wolnej. Coraz więcej młodych prawników uświadamia sobie, że model pracy w kancelarii nie jest dla nich atrakcyjny. Na przestrzeni lat możliwości dróg kariery znacznie się powiększyły. Najbardziej pożądanymi opcjami zatrudnienia stała się praca w funduszach inwestycyjnych, start-upach, firmach konsultingowych, a także działach wewnętrznych spółek w szczególności w firmach deweloperskich.

Młodzi specjaliści chcą również próbować swoich sił z działalnością na własny rachunek. Wspierają się w tym budowaniem rozpoznawalności w sieci oraz tworzeniem własnej marki osobistej.

Skąd ta zmiana? Przede wszystkim ze względu na podejście do młodych prawników na początku ich kariery zawodowej. Przez wiele lat byli traktowani jak tania siła robocza, której praca wyceniana była na 2 000 zł miesięcznie. Dodajmy do tego stres, presję czasu, często długie godziny pracy, a przede wszystkim nieprzewidywalność wymiaru godzinowego. Wielu z nich szukało dodatkowych zatrudnień np. w sklepach odzieżowych. W końcu rozpoczęcie wymarzonej pracy powinno być równoznaczne z możliwością utrzymania się z niej. Szczególnie po tylu latach nauki i wyrzeczeń. Nie da się ukryć, że perspektywa pracy prawnika nie wygląda zachęcająco, szczególnie dla młodej i ambitnej osoby. Niestety wiele opinii wskazuje na to, że branża prawnicza w tej kwestii mało się zmieniła.

W młodych nadzieja na lepsze jutro? Całe szczęście zmiany pokoleniowe, a przede wszystkim przekształcenie życiowych priorytetów stopniowo doprowadzają do reformy branży prawnej w Polsce. Już teraz wielu właścicieli kancelarii ma problem ze znalezieniem odpowiednich kandydatów na stanowiska, co doprowadza do przepracowania ich aktualnych pracowników oraz ich samych. Zleceń stale przybywa, a nie ma komu powierzyć poszczególnych prac. Do tego wszystkiego dochodzi rozwój kancelarii i pozyskiwanie nowych klientów. Technologia wyciąga pomocną dłoń zarówno dla młodych prawników, jak i tych z długoletnim stażem pracy prowadzących własne kancelarie.

Coraz wyższe oczekiwania klientów

Oczekiwaniami rynku usług są – precyzja, szybkość oraz elastyczność. To samo tyczy się usług prawniczych. Radykalne zmiany nie są spowodowane wyłącznie rozwojem gospodarczym. Zawdzięczamy je również oczekiwaniom nowych odbiorców usług prawnych. Dla obecnego i nowego pokolenia wykorzystanie technologii i stosowanie jej przy wykonywaniu codziennych czynności stało się czymś oczywistym i tego samego oczekują od swoich doradców prawnych.

Koniecznością jest zapewnienie klientom biznesowego podejścia oraz świadczenia zoptymalizowanych usług prawniczych – pod względem potrzeb, oczekiwań, kosztów oraz czasu realizacji. Należy zaznaczyć, że aby sprostać powyższym czynnikom i wyróżnić się na tle konkurencji, niezbędna jest pomoc nowych technologii. Dzięki którym prawnicy będą mogli świadczyć swoje usługi w najwyższym standardzie.

Rzeczywistość nowych technologii w branży prawniczej

Wielu prawników i właścicieli kancelarii stoi przed nie lada wyzwaniem związanym z optymalizacją działań firmy. Statystyki pokazują, że w ciągu najbliższych 3 lat największy wpływ na branżę prawniczą będą miały – stale rosnące znaczenie technologii prawniczej, sprostanie zwiększonej ilości i złożoności otrzymywanych informacji oraz dostosowanie się do zmieniających się oczekiwań klientów. Niestety mniej niż 36% kancelarii twierdzi, że ich firma jest przygotowana na poradzenie sobie ze zbliżającymi się zmianami.

Prawniczką, która postanowiła wziąć sprawy w swoje ręce i wyjść naprzeciw technologii jest Katarzyna Łodygowska. Znana w sieci jako „Matka Prawnik”. Specjalistka prawa pracy i kobieta postępowa, która przekonuje, że nowych technologii nie należy się obawiać, ale stopniowo wprowadzać je w swoje działania. Rozwiązaniem, na które zdecydowała się Matka Prawnik, jest platforma naffy.io, która ułatwia umawianie porad prawnych online i codzienne zarządzanie jej kalendarzem spotkań, a także automatyzuje pobieranie płatności za usługi z góry, uwalniając przy tym czas, który spędzała na zadaniach administracyjnych.

„Nim znalazłam naffy, sporo czasu spędzałam na ustalaniu terminu konsultacji. Byłam zmęczona niekończącymi się telefonami i mailami, żeby umówić spotkanie. Musiałam też cały czas kontrolować, czy wpłynęła płatność. Dzięki naffy nie muszę robić rzeczy, które mnie frustrowały. Czuję, że mogę w pełni skupić się na pomocy moim klientkom”. – powiedziała Katarzyna Łodygowska (matkaprawnik.pl).

Nowe technologie pomagają w różnych trudnościach, ale przede wszystkim rozwiązują problem optymalizacji pracy kancelarii, podnosząc efektywność działań oraz zwiększenie zysków. Z pewnością przyczyniają się do wdrożenia pracy zdalnej, a przy tym zmniejszenia kosztów działalności, podniesienia jakości świadczonych usług oraz poprawy w zakresie zarządzania projektami.

Praca zdalna wykonywana przez prawników zapewnia możliwość szybszego dostarczenia porady klientowi, pozwala również na poprawę równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Ponadto umożliwia elastyczne godziny pracy, co może pozwolić na lepsze dostosowanie harmonogramu do indywidualnych potrzeb.

Oceń nasz tekst!

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 104