CRM

CRM dla kancelarii prawnej – czym jest i czy warto go wdrożyć?

5
(18)

CRM w kancelarii prawnej. Zarządzanie kancelarią prawną i jej ciągły rozwój to jedne z największych wyzwań dla zawodu prawnika. Dodatkowo sytuacja pandemiczna zapoczątkowała czas przyśpieszonych zmian w kancelariach. Podobnie jak wiele innych gałęzi rynku usług, branża prawnicza również przechodzi obecnie bardzo szybką transformację cyfrową. Właściciele kancelarii widzą coraz więcej korzyści płynących z zastosowania rozwiązań pozwalających automatyzować procesy i z każdym rokiem otwierają się jeszcze chętniej na kolejne narzędzia, które przy coraz większej liczbie spraw, setkach klientów oraz potężnej ilości generowanej dokumentacji, pozwalają oszczędzać czas, zasoby, optymalizować procesy oraz maksymalizować zyski.

System CRM. Co to jest CRM dla kancelarii prawnej?

Zacznijmy od tego, czym w ogóle jest CRM? Customer Relationship Management jest koncepcją zarządzania, która pojawiła się na początku XXI wieku, kiedy to firmy zdały sobie sprawę z tego, że aby sprostać ostrej konkurencji na rynku, to właśnie jakość relacji utrzymywanych z klientami i potencjalnymi klientami (prospektami), będzie miała główny wpływ na ich wyniki finansowe. Customer Relationship Management to przede wszystkim cała strategia zarządzania relacjami z klientami. Celem dobrego systemu CRM jest przede wszystkim usprawnienie procesu relacji z klientami i poprawa rentowności Twojej praktyki.

Różnice pomiędzy CRM a ERP dla kancelarii

W pierwszej kolejności należy odróżnić system od systemu ERP. Podczas gdy system ERP może jedynie przejąć niektóre z funkcji systemu , to właśnie ten drugi jest kompletnym narzędziem służącym do zarządzania relacjami z klientami.

W rzeczywistości system ERP dla kancelarii prawnej to oprogramowanie do zarządzania praktyką jako całością. System CRM dla kancelaria prawna natomiast koncentruje się na interakcjach pomiędzy Tobą a Twoimi klientami.

Prawidłowo wdrożony system Customer Relationship Management staje się potężnym narzędziem, który pomaga uporządkować te relacje. Obecnie wielu prawników zarządza swoimi relacjami z klientami, w sposób bardzo niezorganizowany. Coraz więcej kancelarii nie może sobie jednak pozwolić na zarządzanie tymi interakcjami w sposób doraźny (duża liczba klientów, świadczenie usług prawych z zakresu wielu dziedzin prawa, stale powiększające się zespoły adwokatów i radców prawnych). Pojawia się wtedy ryzyko, że zapomnisz o niektórych z obecnych klientów lub stracisz więź, którą miałeś ze swoimi obecnymi oraz byłymi klientami.

Customer Relationship Management dla Kancelarii Prawnych

Jednym z powodów, dla którego warto zainteresować się wdrożeniem CRM w kancelarii jest możliwość przyjrzenia się portfelowi klientów kancelarii z lotu ptaka. Znajdziesz w nim wszystkie informacje o aktualnych klientach (jak i prospektach) i będziesz w stanie bardzo szybko precyzyjnie zaplanować strategię rozwoju dla swojej kancelarii. Odkryjesz też nowe możliwości biznesowe i będziesz w stanie odpowiednio zaplanować nowe działania z tym związane. Prawidłowo wdrożony system CRM pozwoli Ci również na precyzyjne śledzenie procesu sprzedaży i da Ci pełną wiedzę na temat tego, jakie działania w stosunku do danego Klienta należy podjąć w danej chwili.

Możliwość analizy wydajności zespołu, jak i czasu spędzonego nad każdą ze spraw, to funkcjonalności, które można znaleźć w praktycznie każdym oferowanym na rynku oprogramowaniu CRM dedykowanym dla kancelarii. Bardzo często dany system CRM można dostosować do indywidualnych potrzeb kancelarii, dzięki czemu może on również stać się narzędziem wspomagającym podejmowanie decyzji w Twojej praktyce prawniczej. Usprawnienie zarządzania sprawami, raportami zespołu kancelarii oraz automatyzacja fakturowania pozwoli Ci zrozumieć, że wiele czynności, które wykonujesz każdego dnia są powtarzalne i można je w prosty sposób zautomatyzować.

Wszystkie informacje o klientach znajdują się więc w jednym miejscu, jak również historia spraw oraz dokumentów dostępna jest dla współpracowników, których przypiszesz do danego klienta/projektu. Prawidłowo wdrożony CRM ułatwia koordynację prac, umożliwiając przypisanemu współpracownikowi śledzenie postępu danego zadania, wysłanych do Klienta wiadomości e-mail i możliwość przejrzenia plików związanych z daną sprawą.

Wdrożenie CRM w Kancelarii Prawnej

Wykorzystując wszystkie funkcje oprogramowania otrzymasz dokładne raporty na temat różnych aspektów swojej praktyki prawniczej. Oczywiście CRM w kancelarii jest wdrażany również po to, aby zapewnić Ci dokładną i rzetelną analizę poziomu rentowności Twojej kancelarii. Wdrożenie CRM w kancelarii ma bezpośredni wpływ na wielkość sprzedaży jaką w danym okresie możesz wygenerować. Ale co ważniejsze, to narzędzie będzie wziąć swoją praktykę prawniczą na inny poziom.

Oceń nasz tekst!

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 18